De eerste week!

9 april 2017 - Galle, Sri Lanka

Wauw de eerste week al weer voorbij! Dat gaat veel te snel! Het is echt geweldig hier, het land, het eten, het werk ik hou van dit land!
De eerst dag heb ik heerlijk doorgebracht op Unwatuna Beach, een prachtig strand; blauw water en heerlijke chilling bedjes.
Maandag de eerste dag van mijn volunteer work gehad, dat was echt wel even wennen hoor. Met de Tuktuk naar The girls home. Daar aangekomen kwamen we bij een kantoor met allemaal vrouwen in prachtige sari’s, het zag er erg officieel uit allemaal, we moesten daar onze toestemmingsbrief afgeven en onze namen opschrijven in een boek, daarna konden we doorlopen naar The girs home.
The girls home zat achter een groot gesloten hek, na aanbellen werd er open gedaan door een meisje van ongeveer 15 jaar. De meiden stonden ons al enthousiast op te wachten. De meeste meiden waren tussen de 15 en 18 jaar, een meisje was 12 jaar en daarmee ook de jongste van de groep. Alle meiden wonen daar omdat ze uit veiligheid door eerwraak of seksueel geweld  niet meer thuis kunnen wonen.
Ook hier moest we onze namen weer opschrijven en opschrijven wat we gingen doen, uuh oké… we hadden eigenlijk nog helemaal geen helder beeld van wat nou eigenlijk precies de bedoeling was. Vervolgens konden we beginnen. Er was geen introductie, we moesten ons meteen zien te redden.
Gelukkig had ik wat voorbereid, de eerste dag verliep dan ook wat chaotisch.
De meiden vonden mij erg interessant, met name mijn blonde haar en mijn piercings. Ze zaten er de hele tijd aan. Ik zag al gelijk al dat het niveau verschil enorm groot is. Ook waren sommige meiden heel erg enthousiast en anderen meiden erg gesloten en kon je moeilijk contact met ze krijgen. De volgende dagen heb ik dan ook verschillende werkbladen voorbereid met verschillende niveaus. Dit liep gelukkig al een stuk beter.
Donderdag hebben we geknutseld, dat vonden ze allemaal erg leuk, ze zijn dol op de gekleurde vellen papier, ze vroegen de hele tijd; “Please teacher one paper, please”. We hebben mooie bloemen gemaakt.
De concentratie van sommige meiden is erg laag, dus wisselen we het geven van les en activiteiten af. Vrijdag hebben we verschillende spellen gedaan; handjeklap en doorverluisterraartje; ze genoten hier zo van, ze hadden erg veel lol. Het contact met de meiden is erg leuk, het is nu nog maar de eerste week en ik geniet er zo van, ik denk dat ik het hoe langer ik er ban allen maar leuker ga vinden.
Na het werk hebben we ook nog tijd voor leuke dingen, zoals naar het strand gaan of om surfles te nemen, dit is echt supercool!
Zaterdag ben ik naar Sambodhy geweest. Dit is een huis voor volwassenen en kinderen met een verstandelijke beperking. Ze hadden nog extra hulp nodig met het voorbereiden voor een tentoonstelling voor zondag.
Er wonen hier ongeveer 40 mensen met 3 man begeleiding, de mensen zijn het grootse gedeelte van de dag alleen, en toch gaat dat over het algemeen erg goed, lopen ze er vrolijk bij, spelen met elkaar en helpen ze elkaar. Het is erg boeiend om te zien hoe anders dat dan gaat dan in Nederland.
De mensen hier ontvangen je heel hartelijk, pakken je gelijk bij de hand, knuffelen je het liefst de hele dag en willen alleen maar spelletjes doen erg hartverwarmend. Alle vrijwilligers hier zijn dan ook erg belangrijk voor een extra stukje aandacht, sport, spel en het aanbieden van activiteiten. Daarna had ik een heerlijke middag voor mijzelf op Jungle Beach, zo’n mooi stand heb ik nog nooit gezien! Zaterdag avond ben ik met vier andere Nederlandse meiden uit geweest in Unawatuna, het was een heerlijk strandfeest waar je kon dansen en chillen. We hebben ons heerlijk vermaakt om de danspasjes van de Sri Lankaanse jongens.

1. Fam.Breuker:
    Hoi Jolijn ,
    Wat super dat het zo goed gaat en wat je allemaal meemaakt ,
    Denk dat inderdaad heel anders is als in Nederland.
    Mooie stranden hoor,en leuke foto's.
    Veel succes nog en genieten .
    groetjes vanuit De Lutte
  2. Marian Veldhuis:
    9 april 2017
    Hej Joliën wat een leuk en interressant reisverslag!
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van je leven daar.
    Groetjes van ons.
  3. Marian Veldhuis:
    En veel succes verder!
  4. Bram oude wolbers:
    11 april 2017
    Hey Jolijn. Ik vind het echt super vet dat je dit doet!
    We missen je allemaal heel erg op de boerderij
    Veel succes nog en dikke kus van Bram!
  5. Milan gering:
    11 april 2017
    Best jolijn hoe gaat met
    Jou ik hoop dat jij het leuk hebt daar!
  6. Laura:
    12 april 2017
    Hè Jolie,
    Super leuk om dit te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    Blij om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Xx Lau
  7. Esmee je oude mentor kind:
    14 april 2017
    Heee Jolijn
    Wat gaaf dat je dit durft en doet!
    Ik ben super trots op je en vind je echt een stoere chick!
    Geniet ervan en geniet ook van je vrije tijd! Bijvoorbeeld met de "jongens" hihi

Liefs
    Esmée