Week twee alweer, waar blijft de tijd?!

16 april 2017 - Galle, Sri Lanka

Ik heb echt het idee dat de tijd vliegt, en het gaat voor mijn gevoel nu echt al veel te snel! ik heb het idee als of ik er nog maar twee of drie dagen ben maar er zijn gewoon al twee weken voorbij.
Zondag was er een exhibition (tentoonstelling) bij het Sambodhi huis. Hier verkochten de bewoners allemaal dingen ze zelf hadden gemaakt. Dit was zo leuk om te zien, de mensen waren zo trots op alles wat ze hadden gemaakt, en zo blij als ze wat verkochten. Er werd muziek gemaakt en gedanst het was echt een gezellige ochtend.
De rest van de dag heb ik in het stadje Galle doorgebracht, het ford bekeken en alle leuke winkeltjes. Hier kun je je eigenlijk de hele dag wel vermaken, er is een kerkje, heel veel leuke winkeltjes en terrasjes en restaurantjes.
Van maandag tot vrijdag moest er natuurlijk gewoon weer gewerkt worden. Het les geven gaat steeds beter. Ik neem werkbladen mee in verschillende niveaus, dit werkt erg goed. Van sommige meiden is de concentratie erg laag  dus wisselen we werken en spel af.
Donderdag en vrijdag was het hier oud en nieuw volgens de boeddhistische kalender daarom hebben we die dagen geen les gegeven. Ik ben wel naar het girls home geweest om leuke dingen te doen met de meiden. De meeste meiden gaan niet naar huis of hebben geen contact met familie, ook is er weinig personeel in the girls home op deze dagen, het is dus  voor hun erg fijn dat er mensen komen om leuke dingen met ze te doen. We hebben kaartspellen gedaan, muziek gemaakt en anderen spellen gespeeld. We hebben de meiden nieuwe kaartspelletjes geleerd, sommigen meiden leren erg snel en anderen moet je het vaak voordoen of samen mee doen. Het is leuk om dit verschil in de groep te zien. De meiden hebben genoten deze dagen dat we kwamen, vooral het volleyballen, de andere balspelen en twister vonden ze erg leuk.
Met oud en nieuw was hier verder niet iets bijzonders te doen, iedereen viert dat bij familie thuis, Alle winkels zijn gesloten dus op straat was het erg rustig. Af en toe hoor je wat vuurwerk waardoor je merkt dat het oud en nieuw is maar dat is ook wel het enigste.
Verder heb ik deze week de resource room hier opgeruimd. Dat is een kamer met materiaal dat we op de projecten mogen gebruiken.  Omdat deze kamer zo’n troep was kon je gewoon niet meer zien wat er allemaal lag. Ik heb wel zes vuilniszakken met troep weggegooid, er kwam muizen en ongedierte tussen weg, overal lagen muizen of rattenkeutels en pis tussen. Het was zo vies, maar ik heb met er maar even overheen gezet, de kamer is helemaal opgeruimd nu na drie dagen werk J.
Het was hier deze week erg slecht weer, we hebben drie dagen gehad met veel heel veel regen en onweer. En als het hier onweert gaat het echt enorm hard. We zitten dan ook regelmatig zonder stroom.
Gelukkig was het weer dit weekend beter. Zaterdag ben ik naar het plaatsje Hikkaduwa geweest. Dit is een plaatsje iets boven Galle. Ik ben naar het Tsunami museum geweest, onvoorstelbaar dat dit land in 2004 zo verwoest is geweest en nu alweer zo mooi is. Sri Lanka is een van de meest zwaarst getroffen landen geweest. Vooral de foto’s waren echt heftig; gewonde kinderen, verwoest huizen, overal lichamen zo heftig.
De rest van de dag heb ik doorgebracht in Hikkaduwa, heerlijk bij de winkeltjes gekeken, aan het strand en bij gezellig barretjes.

1. Edith en Harry:
    16 april 2017
    Hallo Jolijn , mooi om te horen dat het goed bevalt. Leuke foto's. Geniet ervan.
    Groet Edith en Harry
  2. Fam Beernink:
    16 april 2017
    Jolijn. Wat mooi om te lezen dat het goed gaat. Super knap van jullie allemaal. Trots zijn we op jullie. Wat maken jullie wat mee.
    Heel veel succes en fun. We blijven het volgen.
    Groetjes uit De Lutte
  3. Ricardo:
    20 april 2017
    Luik hoor jolijnbij de verhalen