Week 4, weekendje Negombo

1 mei 2017 - Galle, Sri Lanka

Ik heb deze week echt gemerkt hoe belangrijk het is dat je je voor langere tijd op één project bent. Donderdag kwam ik bij de meiden en kwam het jongste meisje Imesha (12 jaar) hard op mij afgerend, ze vloog mij letterlijk in de armen en gaf mij een dikke knuffel. Dat vond ik zo bijzonder dat ze dat deed. Dat zijn echt de geluksmomentjes.
Verder zijn er een paar meiden die heel graag nieuwe dingen leren en super gemotiveerd zijn. Zo ook Imesha, in het begin kon ze zich niet langer dan 20-30 minuten concentreren nu zit ze wel 2 uur bij ons aan tafel.
Ook met Utara gaat het erg goed, ze is zo gemotiveerd om dingen te leren.
Af en toe neem ik stickers mee, die plak ik in hun schrift, dit motiveert de meiden op een positieve manier. Ook het tekenen van smileys werkt erg goed, zo leuk om te zien dat ze groeien van complimenten.
Nu de meiden meer opdrachten op hun eigen niveau krijgen, merk je gelijk dat ze gemotiveerd zijn om te werken. Ze worden geprikkeld maar ervaren ook dat ze dingen leren en dat geeft ze zelfvertrouwen wat natuurlijk erg belangrijk is.
De meiden genieten van de aandacht die je voor ze hebt, spelletjes doen en met ze praten. Nu ik er langer ben leer ik de namen kennen, en als ze dat door hebben komen ze elke keer bij je om te vragen of je hun naam nog weet. Ze vragen dan elke keer “teacher my name?”, dat vinden ze dan zo bijzonder en leuk, ze beginnen dan helemaal te stralen.
Sommigen meiden zijn afstandelijker en moeilijker om mee in contact te komen, bij hen duurt het langer om tot iets te komen. Een klein gesprekje met de meiden is dan al een grote stap.
Van een van de meiden heb ik een bloemenarmbandje gekregen die ze zelf heeft gemaakt, zo lief was dat. Dat voelt echt als waardering voor mijn werk.
Vrijdag was the girls home dicht en ben ik naar de Eldery geweest. Dit is een soort verzorginstehuis voor ouderen die geen familie hebben die voor ze kan zorgen. Er is één verpleegster aanwezig die voor ongeveer 30 mensen zorgt.
De ouderen koken zelf. Het huis waar ze wonen zag er vergeleken met het Girls home erg mooi uit. De ouderen zijn erg blij dat je komt, we hebben spelletjes met ze gedaan. Volgens mij doen ze voor de rest van de dag ook niet veel als wij er niet zijn en zitten ze alleen maar op de stoel.
Verder ben ik dit weekend een weekendje naar Negombo geweest. Met de trein naar Colombo en toen verder met de bus. Zaterdagochtend ben ik vroeg naar de vismarkt gegaan, hier kon je zien hoe de verse vis binnen werd gebracht en bewerkt, zo leuk om te zien. Verder was er een Dutch ford en de Dutch Canals en een mooie tempel. Een erg leuk stadje. De rest van de zaterdagavond heb ik met op het strand vermaakt, heerlijk een boek gelezen en naar een cricket game gekeken. Dat spel wordt hier echt overal gespeeld.

1. Iris:
    1 mei 2017